Sabtu, 20 Oktober 2012

Acuan Untuk Anak

Salam..

Lain padang, lain belalang..
Lain ibu dan bapa, lain acuannya..
:D Gagal pantun dua kerat.

Saya baru mempunyai seorang anak yang masih dipinjam oleh Allah di dunia ini.
Anak perempuan yang baru berusia 2 tahun 4 bulan.

Bagi saya yang amat mentah dalam urusan mendidik anak, tentu ada yang pincang.
Namun tentu juga saya ada cara tersendiri.

Anak.. tidak mengambil kira anak lelaki atau perempuan, saya memberi peluang untuk anak.

Iaitu, tidak membataskan warna baju, bahan bacaan, alat permainan, corak tilam atau selimut.... mengikut jantina.

Tiada istilah 'ini sesuai untuk anak perempuan' atau 'ini tidak sesuai untuk anak lelaki'.

Jika dia ingin memakai baju berwarna biru.. pakailah..
Jika dia ingin membaca bahan bacaan pertukangan.. bacalah..
Jika dia ingin bermain bola, alat permainan traktor.. mainlah..
Dia ingin selimut bercorak robot?
Berselimutlah dengan selimut itu.

Saya percaya.. tidak memberi had atas pilihan yang ada mampu merangsang minda yang kreatif dan cergas. insyaAllah..

Anak saya biarlah acuan saya. Itu motif catatan kali ini.

The apple of my eyes..

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...