Ahad, 29 Julai 2012

Tudung atau Kerudung atau Khimar?

Salam..
Sebut tudung ramai tahu apa itu.
Kerudung juga boleh tahan ramai yang tahu apanya itu.
Khimar sesetengah yang tahu.
Jangan risau, semuanya memberi maksud yang sama.
Iaitu sesuatu atau material yang digunakan untuk menutup kepala.
Khasnya untuk menutup aurat wanita di bahagian kepala, dan yang seeloknya turut melindungi dan menyembunyikan bahagian dada wanita.

Sekarang ini banyak stail dan fesyen khimar kan..
Yang warna warni, satu warna, warna bertone, panjang, pendek, tebal nipis.
Cantik je.. 

Dulu saya menggunakan tudung bawal.
Mula bertudung pada awal tahun 2000-an.. kehekeh.. ada ke perkataan sebegitu?
Waktu itu, saya baru masuk universiti tempatan.
Fesyen tudung bersilang dan pin ke bahu yang paling mendapat tempat di hati para muslimah.
Dan tak lain tak bukan ianya tudung bawal. 
Pada waktu itu, tudung bawal yang sering saya pakai jenis nipis dan bidang yang kecil je.
Kalau tak disilangkan, tutuplah dada.
Kalau disilangkan nampaklah bahagian dada.
Dan pada masa itu memang nak melawa je.. Menyilangkan tudung bawal itu dah rasa lawa sangat dah. hahahaha..

Bertahun-tahun pakai tudung bawal, saya beralih ke selendang/shawl.
Tapi kali ini segan pula saya nak guna material yang nipis dan pendek. 
Jadi, selalu beli jenis pashima. Panjang dan lebar.
Lilit sana lilit sini.. Sekali lagi rasa lawa. ahaks..

Penat berlilit, ditambah pula agak makan masa bagi saya.. beralih pula ke tudung berawning.
Kebetulan waktu itu tudung ada awning tengah naik nama.
Yang ini senang, masuk sarung saja ke kepala. 
Tapi masalah bagi saya pula, majoriti semua kedai yang jual tudung di sini jual tudung jenis pendek pula. 
Dan nipis. huhuhuhuhu.. 
Saya lama dah rasa segan guna tudung macam ini.
Apalagi kalau pakai baju kurung, tersipu tersegan termalu dengan bahagian dada yang tak ditutup dengan tudung.

Namun, sekarang semua di hujung jari kan.. apalagi.. shopping lah online.. hahaha.. 
Siap boleh tempah saiz, warna lagi.. 
Selalu saya gunakan saiz xxl untuk jenis pusing, dan xl untuk jenis labuh biasa. 
Tutup depan belakang sekali. 
Apalagi, jumpa pula khimar syria labuh.. wah.. sakan..
Alhamdullilah... memang bersyukur sangat jumpa dengan peniaga yang tidak mengenepikan golongan seperti saya.. yang ingin lawa tapi tutup depan belakang. ahakss.. lawa lagi.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...