Isnin, 10 September 2012

Resepi Kek Hati Parek

Salam... 
Okay.. nak berkongsi resepi.
Saya cuma guna setengah adunan dan ada bahan yang diubah suai daripada resepi asal ya..

bahan A: 
5 biji telur
3 gelas gula

bahan B:
226g mentega
500g kismis hitam kisar
1/2 tin susu pekat 
4 1/2 cup tepung gandum
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
4 sudu kecil gula hitam (den ganti dengan browning sugar)

tips: 1/2 cup drpd tepung gandum yg digunakan gaul terlebih dahulu dgn kismis supaya kismis tak turun bila dikukus. 

cara:
1. pukul bahan A hingga kembang
2. pukul mentega dan susu dlm bekas lain.
3. gaul kedua2 bahan hingga sebati. 
4. masukkan tepung, soda, kismis, gula hitam. gaul rata & sebati.
5. kukus 4 jam


4 ulasan:

  1. Balasan
    1. kek hati parek, izwa...
      parek=pari
      hehehe

      Padam
  2. Salam najihah....

    Lame rasanya tak jengah rh,fb....mudahan kawan2 di sana semua hepi dan sihat2.
    Emm..hubby takde 2bulan,makanya....dgn anak anak je lah seharian.dari bgn tidur sampai lah tidur malam semula.hehe

    Menarik resepi kek hati perak ni.leh ar guna resepi jihah kalu teringin nak makan :)
    Hehe.yang lamb chop kan,sebetulnya saya tak pernah pun buat tau...keke.hubby yang masak selalunya..hehehehe.

    Kem salam rakan2 di fb ya.
    Mudahan ada masa,akan ku ke sana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan... nak kena seru nama ash baru muncul.. hehehe
      mengulit anak2, best tu ash..

      boleh buat kek ni. simple je. kalau nak kaler yang original, browning sugar tu ganti dengan gula hitam. sebab kek asal kaler hitam pekat.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...