Selasa, 31 Julai 2012

Pengertian Muslimah Terhadap Hijab, Jilbab dan Khimar

Salam..
Sekarang, banyak butik-butik tudung di Malaysia kan..
Bagaikan cendawan yang tumbuh di pohon sawit selepas hujan. :)
Alhamdullilah... ramai diberi hidayah dan petunjuk untuk menutup rambut dari dilihat oleh yang bukan mahram.

Perkataan hijab dan jilbab sering menjadi buah mulut bagi wanita muslimah.
Namun, segelintir masih kurang jelas dengan maksud kedua-duanya termasuklah perkataan khimar.

Bertudung (alhamdullilah..) sahaja tidak bermaksud seseorang muslimah itu berhijab.
Tudung atau juga dikenali sebagai khimar adalah sesuatu yang muslimah gunakan untuk menutup bahagian kepala terutamanya rambut. 
Ia selalunya merangkumi leher, dan lagi elok menutupi bahagian dada, lengan dan belakang.

Manakala jilbab adalah pakaian. Pakaian yang menutupi seluruh tubuh. Ia juga seeloknya longgar dan tidak menampakkan bentuk tubuh badan seorang wanita.

Hijab pula adalah bila seorang muslimah menutup tubuh dan perhiasannya kecuali yang biasa dari dilihat atau ditonton oleh yang bukan mahram.
Di sini ia bermaksud, bila wanita muslimah itu berhijab.. secara ringkas kita boleh lihat wanita muslimah tersebut memakai khimar yang menjulur ke dada dan belakang, menggunakan pakaian yang berlengan panjang bahkan mengenakan sarung lengan untuk memastikan bahagian lengan tidak ternampak dan juga berstoking.

Semoga sama-sama beroleh manfaat.. :) 

Isnin, 30 Julai 2012

Semua Pun Cerita Pasal Makanan

Salam...

Seminggu lebih dah berpuasa kan..
Jenguk fb, banyaaakk gambar makanan..
Gambar makanan waktu sahur, sungkey/sungkai (berbuka), 
dan di antara waktu. hahaha..
Semua pun teruja nak bagitahu menu apa kan..
Semangat!!! Suka... 

Saya pula sekarang ini tengah buntu nak masak apa..
Tanya incik bos, nak makan apa sungkey nanti ah?
Dia tanya balik, nak masak apa nanti?
oh.......

Tapi, menu paling mudah pun sedap jugakan..
Sahur pagi tadi, saya cuma goreng ikan bilis dan sosej lembu je. Makan dengan nasi. *boleh terlupa beli telur pula semalam.
Kalau tak, tambah telur mata kerbau.
pergh... 

Ini tengah tercari-cari menu untuk petang nanti pula. 
Yang sebenarnya, kebuntuan menu ini bukan saja berlaku di bulan Ramadhan.. bagi saya..
Bukan bulan Ramadhan pun hari-hari fikir nak masak apa.

Nak masak apa ya??

p/s yang sebenarnya juga, saya tak sabar nak mengulas buku "Bukan Sekadar Resepi" oleh Puan Roza Roslan.
Membaca pengantarnya saja buat saya teruja!! :) 

Ahad, 29 Julai 2012

Tudung atau Kerudung atau Khimar?

Salam..
Sebut tudung ramai tahu apa itu.
Kerudung juga boleh tahan ramai yang tahu apanya itu.
Khimar sesetengah yang tahu.
Jangan risau, semuanya memberi maksud yang sama.
Iaitu sesuatu atau material yang digunakan untuk menutup kepala.
Khasnya untuk menutup aurat wanita di bahagian kepala, dan yang seeloknya turut melindungi dan menyembunyikan bahagian dada wanita.

Sekarang ini banyak stail dan fesyen khimar kan..
Yang warna warni, satu warna, warna bertone, panjang, pendek, tebal nipis.
Cantik je.. 

Dulu saya menggunakan tudung bawal.
Mula bertudung pada awal tahun 2000-an.. kehekeh.. ada ke perkataan sebegitu?
Waktu itu, saya baru masuk universiti tempatan.
Fesyen tudung bersilang dan pin ke bahu yang paling mendapat tempat di hati para muslimah.
Dan tak lain tak bukan ianya tudung bawal. 
Pada waktu itu, tudung bawal yang sering saya pakai jenis nipis dan bidang yang kecil je.
Kalau tak disilangkan, tutuplah dada.
Kalau disilangkan nampaklah bahagian dada.
Dan pada masa itu memang nak melawa je.. Menyilangkan tudung bawal itu dah rasa lawa sangat dah. hahahaha..

Bertahun-tahun pakai tudung bawal, saya beralih ke selendang/shawl.
Tapi kali ini segan pula saya nak guna material yang nipis dan pendek. 
Jadi, selalu beli jenis pashima. Panjang dan lebar.
Lilit sana lilit sini.. Sekali lagi rasa lawa. ahaks..

Penat berlilit, ditambah pula agak makan masa bagi saya.. beralih pula ke tudung berawning.
Kebetulan waktu itu tudung ada awning tengah naik nama.
Yang ini senang, masuk sarung saja ke kepala. 
Tapi masalah bagi saya pula, majoriti semua kedai yang jual tudung di sini jual tudung jenis pendek pula. 
Dan nipis. huhuhuhuhu.. 
Saya lama dah rasa segan guna tudung macam ini.
Apalagi kalau pakai baju kurung, tersipu tersegan termalu dengan bahagian dada yang tak ditutup dengan tudung.

Namun, sekarang semua di hujung jari kan.. apalagi.. shopping lah online.. hahaha.. 
Siap boleh tempah saiz, warna lagi.. 
Selalu saya gunakan saiz xxl untuk jenis pusing, dan xl untuk jenis labuh biasa. 
Tutup depan belakang sekali. 
Apalagi, jumpa pula khimar syria labuh.. wah.. sakan..
Alhamdullilah... memang bersyukur sangat jumpa dengan peniaga yang tidak mengenepikan golongan seperti saya.. yang ingin lawa tapi tutup depan belakang. ahakss.. lawa lagi.. 

Sabtu, 23 Jun 2012

Perjalanan Masih Jauh Buatmu

23 Jun 2012
alhamdullilah..
masih lagi dipinjam Allah sehingga ke hari ini..
masyaAllah..
anak umi, semoga terus membesar dengan sihat.

umi doakan semoga Nur Iman dikasihi Allah, diberi kebijaksanaan, seimbang dengan iman yang teguh.

semoga Nur Iman menjadi insan yang diredhai Allah di dunia dan akhirat.

semoga umi jua diberi kesabaran dan kebijaksanaan dalam mendidikmu.

anak umi sayang..
sentiasalah menjadi anak yang beriman
biarlah keperibadianmu menyerlah seperti mana namamu..

semoga anak umi dilindungi Allah dari mata dan perbuatan yang dengki dan jahat,

semoga anak umi menjadi inspirasi yang solehah buat adik-adiknya,

semoga anak umi bertemu jodoh dengan hamba Allah yang soleh..

semoga anak umi membesar seperti putik bunga yang bermula dari bijinya yang kecil.
membesar mekar mewangi memberi ketenangan kepada yang memandang.
yang sentiasa berzikir pada penciptanya.
hanya luruh bila tiba masanya dan diizinkan Allah.
 

Sabtu, 16 Jun 2012

Sepagi Bersama

Salam...

Hampir 4 tahun berkhidmat, ini adalah kali pertama Hari Keluarga diadakan.
Pada sebelah pagi je pun.
Mula-mula, bagi nama Iman untuk pertandingan mewarna bagi kategori tadika.
Walaupun Iman baru nak masuk 2 tahun, tapi kategori itu tertulis 6 tahun ke bawah.
hehehehe.. jadi, masukkan sajalah.. 
Untuk memeriahkan suasana.

Jadi, hasilnya.. mengejar Iman sekeliling dewan sepanjang pertandingan berlangsung.
 Sekejap masuk kawasan pertandingan, sekejap keluar, sekejap mewarna, sekejap minum.. makan lagi.. uih.. sempat mu eh Iman..

Sementara menunggu pertandingan bermula..




 1..2..3.. mula, warna

Warnalah kononnya. 
Tak sampai beberapa minit, Iman dah restless.










Dah habis mewarna, Iman?
Dapat saguhati.. alhamdullilah.. hehehe









 

Selepas itu, ada sukaneka..
Bagi Iman juga yang menyertai.
Umi dan abanya tak larat nak ikut serta. haha

Satu acara je pun yang Iman sertai.
Lari dari garisan ke tengah padang, kutip jajan, lari balik ke garisan letak jajan situ, pastu lari balik ambil jajan.
Ramai pesertanya.. dari umur 8/9 tahun sampai la umur baya Iman nih.
Iman dapat 4 jelly je.
Tak dapat nak tangkap gambar pula waktu tu.
Si umi sibuk berlari mengiring sama.
Si bos pula sibuk jadi pompom dad.

Acara terakhir, ini last minute punya penyertaan..


Antara yang dipertandingkan.. 
Acara memasak le...


 Alhamdullilah... dapat tempat ketiga kategori dessert [puding]. 
Hahahaha.. bangga tau.. bagi saya yang dulunya tak kenal pun apa itu susu sejat. 
yihawww..






Jumaat, 15 Jun 2012

Streaming..........

Salam Jumaat yang berkat..
Sekarang ini, suka sangat streaming..
Paling suka tengok dokumentari-dokumentari..
Yang terbaru, dokumentari dari karya Harun Yahya.
Mudah dan jelas, saya tengok yang sudah dialih bahasa ke bahasa Indonesia.
Menarik sungguh bagi saya. 
Setengah jam, sejam.. tak terasa menontonnya.
Cuma ada selang-selang iklan. hahaha..
Dak Iman nak menyusulah. Agak sukar nak streaming sekarang bila Iman menyusu.
Macam-macam aksi macam-macam gaya.. kaki siap kuis-kuis tangan, tangan pula merayap-rayap kat tangan kaki umi. isk..isk... 

Bagi yang sama-sama ingin menonton, saya tepek salah satu video kat sini ya..
'Bangsa-bangsa Yang Dimusnahkan'
Google di youtube pun boleh je..


Jumaat, 8 Jun 2012

CET....CET...

Salam semua..
Teringat-ingat kampung halaman pula dah.
Err, teringat makanan sebenarnya. hahahaha
Selalunya bila balik Limbang, jika berkesempatan memang akan "menggagau" nak makan
mee sup berubut. haaa...

Berubut atau biasa orang panggil perut atau babat.
Berubut sapi aaaaa...
Suka rasa kuahnya yang pedas, slightly masam.
Menghirup sampai kering isi mangkuk.

Bilalah dapat balik lagi ni?
Eh, kalau balik bukan kena sejam dua perjalanan tau.. 
Dari sini ke Miri, dah makan seharian perjalanan.
Sampai Miri, kena bermalam selalunya {kes dak Iman tak ada pasport}.
Jadi kena ambik flight.
Menggunakan pengangkutan udara, dalam bahasa Melayu.
Perjalanan udara dalam 35 minit lagi. Baru sampai.

Kalau ada pasport boleh je teruskan perjalanan  *janji si driver is a very healthy in body and mind je. kehkehkeh...
Dan juga asalkan imigresen sempadan Malaysia[Sarawak]/Brunei masih dibuka.
Kena masuk Brunei dulu, keluar Brunei baru sampai tau...

Fuhhh......
Jauh gitu perjalanan tidak mungkin ingin melepaskan peluang untuk ngap
mee sup berubut. kuikuikui..

Ini gambar lama... tak la lama sangat.
Awal tahun 2011.. balik Limbang, adik perempuan melangsungkan perkahwinan. 
See it yourself la.. hahaha


p/s nak letak apa pula tajuk catatan ini.. BALIK KAMPUNG ke MEE SUP BERUBUT. cet..cet..

Khamis, 31 Mei 2012

Terkujat Sudah..

Salam...
Ewah.. mentang-mentang ada hobi baru terus tak jenguk sini.
Bukan tak kesempatan tapi sengaja tak sempat.
Sementara tunggu bos balik dari Kuching, dan Iman dok "terkasak-kasak" kat sebelah..
Ada hati pula nak buat catatan gitu. haha..

Hobi baru?
Oh, mesin jahit tu..
Ke, memborong kain..
Bukan main lagi borong kain. cett..
Okay, honestly.. sepanjang hidup saya tak pernah pegang mesin jahit.
Hat besaq gedabaq ke yang cumil belako ituh.

Apa mimpi entah.. masuk kutu mesin jahit. cet..cet..cet..
Bos kata, jangan saja mesin jahit tu nanti jadi gajah putih.
Ai sengih-sengih je..

But, hehehe.. dengan kombang lobang hidung nak present nih..



A circle skirt for Iman.. 

Isnin, 2 April 2012

Blessed Monday

salam..
 Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday..
Monday again..
 Syukran..
It's a blessed Monday.


She is 21 months already..
And Alhamdullilah, still on breastfeeding.
You go girl..

Selasa, 20 Mac 2012

Welcome To The 'meow' Museum

Salam..
Cuti kali ini, kami terjah muzium kucing. 
Muzium kucing yang terletak di Kuching.
Banyak aaa kucing-kucing aww aww, kata dak Iman.
Iman teruja okeh, sekali dengan uminya. hahaha..


Tengoklah gaya budak yang tak nak tinggalkan muzium aww meow ini.
Sempat uminya tangkap gambar. Jahat huh...

Ini di bahagian masuk muzium kucing

 masuk mulut kucing...........

Jangan lupa bayar di kaunter

Apa ada di dalam muzium kucing ini?
Tentu saja ada kucing. hahaha.. Kecil, besar, comel, sangat comel, tapi tak larat nak ambil gambar satu satu ya.. 
Elok datang sendiri ke sini. hee..

 maskot kucing


kucing-kucing comel yang bersaiz gergasi



 sebelah kiri adalah kucing dalam kotak kaca. sebelah kanan pula ukiran kucing di dinding muzium.



eh... garfield pun ada.. hahaha.. kucing hijau, kucing hitam




 ini pula pameran kucing di zaman firaun, mesir purba. tengok macam mana mereka hias kucing mereka dan bila mati, diawet dijadikan mumia kucing pula.

banyak lagi ya.. perkaitan kucing dengan peradaban bangsa manusia di sini. 
ada juga bagi kaum cina, melayu, iban dan sebagainya.




 kucing ini pula disemadikan di sini

 haaa... ini pun masuk muzium kucing.
koleksi gambar-gambar kumpulan Alleycats..
dan juga koleksi gambar-gambar pementasan teater kucing yang popular dulu tu.
boleh google kat youtube, ada yang upload pementasan teater tu. CATS



 koleksi lukisan aksi-aksi kucing comel. 
ada satu kucing comel menyelit kat situ juga, siap pakai beg moo moo. haha


 pelbagai koleksi patung kucing dari saiz kecil hinggalah ke besar.



 koleksi buku-buku tentang kucing. tapi bilik ini berkunci jadi, tak dapat nak masuk.


kedai cenderamata kucing di dalam muzium kucing



 patung kucing badi namanya.
dipercayai boleh membawa nasib buruk kepada seseorang.
isk..isk.. kucing comel kenapa dijadikan begitu..




haaaa... ini namanya pencurian aksi kucing. ahaks..




okay, masa untuk menikmati aksi kucing comel ini pula. hahaha



Isnin, 12 Mac 2012

The One And Only - Pasar Tamu Satok

AMARAN: Catatan dipenuhi dengan gambar

Salam geng..
Sabtu minggu lepas, jalan-jalan ke Kuching.
Bukan berjalan pun, guna kereta. 3 Jam perjalanan tau dari sini. muehehe..
Seperti biasa, kami singgah di Satok selepas membeli barangan komputer. 
Satok ni ada pasar minggu setiap hari Sabtu sehingga tengah hari Ahad.
Macam-macam ada......

Mula-mula sekali, apa yang gerai yang kami jenguk adalah gerai yang menjual binatang ternakan dan belaan.
Anak ayam, anak kucing, anak itik, anak woof woof *kata dak Iman.
Ada sepasang angsa juga. Setengah ribu tu harganya.. teringinnya nak beli.

Selepas tu, kami ke gerai ikan terubuk masin.
Heaven naaaa.. bagi peminat terubuk masin ni..
Saya tak makan terubuk masin. Alkisahnya segala yang masin memang tak masuk tekak kecuali telur masin. kehkehkeh..

Walaupun begitu, saya telah memborong terubuk masin dengan jayanya. 
Selalunya orang goreng atau kukus je terubuk masin ini.

 tengok, memang pakar sungguh pakcik ni membungkus terubuk masin.

 Budak yang tengah "save" kepakaran pakcik itu.

Ini sebahagian kecil terubuk-terubuk masin yang dijual.

 Anak panah kuning tu pula menunjukkan telur terubuk masin.
huuuuu...... termengidam pula.
Tapi belum ada rezeki untuk membelinya.
Cecah ratus RM tu.........

Kemudiannya, kami cuci mata di sekeliling pasar tamu Satok ini.

 Gerai bunga

 Gerai sayur-sayuran dan buah-buahan

 Berlambak ni.. baju t dan beg bergambar kucing yang bernama Kuching. thehehehe

 Gerai bakul rotan

 Gerai kraftangan dan kain batik

 Gerai kek lapis

Sepatutnya kami balik petang itu juga.
Dan dah rancang, sebelum balik petang nak singgah sini lagi.
Tapi, nak jumpa dengan sepupu yang habis kerja petang pula.
Jumpa-jumpa, makan-makan, cuci mata di Spring pula. hahaha.. 
Akhirnya, menginap di Place 2 Stay.

Awal pagi, selepas sarapan di kawasan Satok, kami serbu ke satu gerai ini pula..
wahh... puas hati.. akhirnya... 
jeng..jeng..jeng..
TRIO!!
Anak itik telur..
wah... dah berangan nak buat telur masin sendiri. harharhar


Rabu, 15 Februari 2012

Maid From Borneo

Siapa sepah, dia kemas.
Siapa tidur, dia kemaskan bantal, selimut, katil.
Siapa makan, dia basuh pinggan.
Siapa buang sampah merata, dia kutip balik sampah.
etc..etc..etc... bla..bla..bla...
Macam itulah rutin saya yang mempunyai 3 orang adik dulu.
Saya anak perempuan, sulung pula.. bila meningkat remaja [muda sikit dari remaja] kerja-kerja rumah memang dipertanggungjawabkan ke atas saya.. err.. kecuali memasak.. [my aba.. kalau saya masak, dia tak mau makan]
Jadi, bila adik-adik mula pandai arahan, faham.. saya didik dia orang untuk bertanggungjawab di atas perlakuan masing-masing. 
alaaa... yang biasa-biasa je.. kalau kotorkan lantai, silalah ambil penyapu ya...
Dan, ya.. saya sangat stress dengan keadaan yang sebaliknya.
Contoh, lepas makan buat-buat lupa cuci pinggan
  dahsyat lagi kalau buat-buat tak nampak pinggan lauk dah kosong atas meja makan tapi biarkan juga atas meja nun..
Contoh saja bah...
Panjang pula mukadimah.. belum sampai isi cerita tau...
Yang sebenarnya, nak habaq... tanpa sedar saya juga mempraktikkannya juga ke atas Nur Iman.
Dan.. surprisingly........


Nur Iman kini faham bila saya pujuk dia untuk kemas/simpan barang-barang yang dia sepahkan..
Bahkan usai solat, dia juga boleh mengemas sejadah sendiri. 
Walaupun kengkadang dia buang gitu je tudung atas lantai.
Alhamdullilah... semoga istiqamah ya anak umi....
Bukan kerana Nur Iman anak perempuan... biarlah saya menjadi pemecah tradisi keluarga..
Tak kiralah, anak perempuan atau anak lelaki biar sama-sama tahu dan mengerti erti tanggungjawab..

p/s alamak... tak ada kaitan dengan tajuk daaaaa.....

Jumaat, 10 Februari 2012

oh... speechless..

Mula-mula, perasan dak Iman suka main kat sejadah waktu uminya solat.
Kadang-kadang umi terpaksa tolak Iman ke tepi waktu rukuk dan sujud.
Lagi satu, Iman suka duduk kat pangkuan semasa baca tahiyat dan selepas bagi salam.
Sesekali terpaksa letak Iman dalam buaian bila solat.
Tapi, difikir-fikir biarlah.. apa salahnya.
Until one day, i've decided to put on a little cute hijab on her head.
Sekali dengan sejadah yang tecik tu. haha..
Waktu uminya masih siap-siap pakai telekung, Iman dah buat rukuk, sujud bagai.. baca doa lagi.
Yes, i am speechless...
True enough our little one able to learn far beyond than we realise.
They will scan, copy and paste.
And true enough, the parents are the nearest model for the kids.

Rabu, 18 Januari 2012

Cucuk-cucuk Mata

Memula Nur Iman lahir dulu kan, rambutnya agak tebal dan lebat. Mengerbang pula tu. muahahaha
Lepas tu kena cukur botak.
Lambat sungguh pula rambutnya tumbuh.
Bila tumbuh pula, bertompok ikut pusaran. Bermula dari tengah-tengah kepala.
Sekarang, dak Iman dah setahun 6 bulan.
Rambut depan yang cepat panjang. Cucuk mata udah....
Sekarang samada ikat rambut atau pakaikan klip je.
Tapi klip rambut tak tahan. Asyik dibuang je. Yang mahal yang murah, mana tah hilang.
Jadi, lagi elok guna pengikat rambut. Tangan kecik tu tak pandai buka lagi.

see..see... the rambut.. sebutir dua nasi perhiasan semata2..


hat ini pakai klip


lagi suka ikat begini. hat depan.


hat belakang

Sabtu, 14 Januari 2012

Ya Allah, Aku Mohon Agar Dikasihani... Part 10

Maha suci Allah, sungguh-sungguh aku mohon agar dikasihani..
Tetapkan imanku, sentiasa temukan aku dengan orang-orang yang mampu membimbingku.
Hampir 12 belas tahun aku kembali ke agama fitrah insan, betapa jauh aku ketinggalan dan kekurangan.
Aku ingin berebut dengan hamba-hambaMu yang soleh..
Berebut dalam meraih kasihMu.. 
Layakkah hambaMu ini, ya Allah......
HambaMu ini sering leka dan menzalimi diri..
Mudah juga tersesat tidak ketemu jalanMu..
Istiqamahkanlah hatiku ya, Allah... istiqamahkanlah...
Hanya kepadaMu ku meminta..
Tiada yang layak tempat ku meminta selain daripadaMu..
Benar, dan sungguh... aku malu tapi tidak ingin berpaling dariMu..
Dan aku pinta, usahlah berpaling dariku.. ya Allah...
Istiqamahkanlah hatiku... istiqamahkanlah peribadiku.. istiqamahkanlah ibadahku..


What Say You?

Today, suddenly there are list inside the mind.
Not confidential, ahakss.. lets peek through the list.
a. a little house with a large yard.
b. a little house with my own furniture.
c. some privacy and own space.
d. 3 others bundle of joy. muahaha
e. a bit of love that come along with some respects.
a, b, c, d, and e. 1, 2, 3, 4, and 5.
only five things in the list, that what i want but not desperately needed.
i can work hard besides do'a for the first four in the list. but only can ask for the last one.
yariba... yariba... andre... andre...

beautiful...

Selasa, 3 Januari 2012

Mega Giveaway By Cik Bunny

blues di malam hari membuatkan shaye menyertai giveaway oleh cik Bunny ni.
hahaha.. sebenarnya dapat tahu dari thread di RH nun pun.
fes time okeh.. fes time ni join giveaway-giveaway ni.. selalu takeaway je. hoho

okay, ada 6 syarat untuk menyertai giveaway ni ya..
1. mempunyai alamat di malaysia
Kampung Hulu, Sri Aman, Sarawak

check.. kampung hulu sri aman sarawak

2. buat satu entry bertajuk ""Mega Giveaway By Cik Bunny" copy banner giveaway kat sini dan linkkan ke entry ini..

check.... inilah entrynyer..


 check.. 

3. letak link sponsor dalam entry page

Cik Bunny: Blog/Fanpage
*Amir Nawawi: Blog/Fanpage
*Amely Afandi: Blog
*Mira Miraie: Blog
*Shawls Gallery : Blog/Fanpage
*Herba Tihara: Blog
*Atienabila: Blog
*Ika: Blog/Fanpage
*Kedai Kaspersky Online (KKO): Blog/Fanpage
check...


4. sila like dan follow sponsor
check...


5. nak tag sapa eh... hehe winaizwakak norafatihah,..
 err.. dan tag juga semua follower den.. 
check...


6. tinggalkan link entry kat ruangan komen Cik Bunny ni
check...


tarikh tutup penyertaan 31 januari 2012 ya...


siap!!

"Awak Suka Saya Tak?" Dah Nak Khatam 2 Kali Dah...

antara novel terbaru dalam koleksi ni.... huuuu teruja...

memula jumpa kat kedai popular, tak sangka buku ni tebal mak aih.......
yalah, kak Laili memula cuma berkarya dalam bentuk novelog. macam tak banyak je.. *tak pernah baca novelog ni sebenarnya.. hahaha.. yelah, asal online buka fb buka rh. sesekali baca petikan kat wall fb kak laili je.

tapi bila ia diterbitkan jadi buku, mengelepar juga nak cari. nasib baik jumpa naaa....
sungguh tak rugi beli dengan harga lebih sikit dari novel karya malaysia yang lain.
sangat-sangat berbaloi.. tak percaya, cer tanya geng kawan rh fb.
memasing pakat beli baca dan baca dan ber romantika. muahahahaha..

terkesan sungguh dengan cerita dan ayat dalam ASST.
ada bab terkena batang hidung sendiri.
kisah antara intan zulaikha dan hilman/damien yong mengajar agar meletak cinta pada yang Esa di teratas.
cinta pada diri yang kedua dan seterusnya cinta pada insan.

kalau tengok tajuk novel, macam isk.. macam cerita cinta monyet je ni. *ampunnnn... kak Laili.. hehehe
tapi, kata orang jangan nilai karya berdasarkan kulit buku kan.. jangan juga nilai dari segi tajuknya.
tentu ada sebab kenapa ia berjudul sedemikian.. err, kak laili tak nak kongsi kenapa letak tajuk tu tak??

meh baca sinopsis..
 oppss, sebelum tu saya nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada kak laili aka kak melur jelita kerana telah menghasilkan satu karya yang amat baik, mempunyai maksud yang sangat elok dan yang mampu membuatkan saya ketawa dan bergenang air mata di masa yang sama.. err, bergenang air mata je tau.. beza dengan nangis kan...


Ahad, 1 Januari 2012

Minggu Terakhir 2011 :)

oh..oh... catatan pertama di hari pertama tahun 2012.. wink..wink..
tapi kisahnya berkisar pada tahun lepas aka tahun 2011. muahahahaha
minggu terakhir tahun 2011, mommy aba sista and her hubby came to sri aman.
12 jam perjalanan okey... jadi, rasa teruja itu lebih..

jadi, sepanjang dia orang di sri aman, bawa dia orang jalan-jalan.
tak pergi mana pun, kat sini juga.. 

kita orang pergi tengok benak
kebetulan king tide tinggi pula sepanjang minggu. *2 malam kena cuci rumah tau.. air masuk rumah gara-gara benak besar.


sepatutnya ambil gambar benak, tapi tukang ambil gambar lebih suka ambil gambar orang. muahahahaha
tapi boleh tengok ombak-ombak tu tak? besar tu sebenarnya.. 


ma family.. dari kiri, sista, mommy, aba, bro in law.. of course yang kecik tu dak Nur Iman.
gambar kat waterfront depan batang lupar tempat fenomena benak berlaku.

esok-esoknya, bawa family ke empangan LA pula. *lubuk antu.. (scary name though.. no ghosts okeh)


belakang tu tasik buatan empangan LA.



ni kat pasar LA

lepas tu 2 hari berturut, pergi berjimba-jimba di sungai Raya.
air cetek tapi deras. dak Iman tentu saja menggunakan pelampung lehernya. 
tapi dia terapung-apung je dihanyut arus, tak berenang sebab air sungai agak deras kan..
oppss tak dak gambaq. muahahaha

dan jom layan ni juga.. perfect berbanding yang dulu punya. hahaha

licin udah dimakan oleh kami-kami yang dinasour belaka ni.

selamat tahun baru semua.. 
semoga ia mendatangkan kebaikan untuk semua..
*Iman dah ngek-ngek dahhh...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...