Rabu, 1 Ogos 2012

Berpuasa dan... oppss termakan

Salam...


Keep calm and caryy on fasting..

Petang kelmarin, balik dari kerja agak kelam kabut nak masak untuk bersungkai.
Tidak seperti biasa, incik bos agak sibuk petang kelmarin yang menyebabkan persediaan untuk masak hampir-hampir tiada.
Tambahan pula stok dah habis dalam peti sejuk.
Jadi, sebelum balik rumah singgah sebentar di kedai.
Beli bahan mentah untuk dimasak.
Sampai-sampai je di rumah, tidak menyempat nak buka tudung.
Alhamdullilah, Nur Iman boleh pula tertidur sepanjang saya memasak. Kalau tidak, memang jenuh melayan si kecik sambil masak. 
Bila buka tong beras, ya Allah.... leka sungguh isteri seorang ini. Beras dah nak habis pun boleh tak sedar.
Cukup-cukup dua cawan beras untuk dimasak..
Dalam hati, cukup ke ini?
Dengan tawakal saya campur secawan lagi beras iban.
Selalu, kalau saya menanak nasi tidak akan campur. Kalau beras biasa, beras biasalah. Kalau beras iban, beras ibanlah..
Tapi nak menanak beras iban, pun tak cukup juga. 
Sungguh-sungguh saya tawakal..
Almaklum, saya bukannya sangat pakar dalam masak memasak. 
Beras iban ini airnya kena siiikiiitttt.. kalau tak jadi lembik sangat.
Ikut naluri saja letak air berapa untuk dua cawan beras biasa campur secawan beras iban.
tuk..... bunyi periuk nasi elektrik. Menandakan nasi dah masak. Saya buka, tengok... jadi nasi ke, jadi bubur ke, tak jadi nasi (tak masak)? 
Saya tutup balik periuk nasi.. Dua minit kemudian, buka dan tengok lagi. Lepas itu, sekejap-sekejap tengok.. Tidak puas hati sungguh.. Tertanya-tanya..
Untuk kesekian kalinya saya buka tudung periuk nasi, saya ambil sudu besar dan senduk sesuku nasi. Okay, lebih sikit dari sesuku.
Terus ngap.. dalam hati, oh girang... masak, sedap lagi.
Dah telan dah pun, eh... kan puasa???
Kumur-kumur mulut, sambung masak macam biasa. 
Keep calm and carry on fasting.



2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...