Jumaat, 17 Jun 2011

Ego Seorang Wanita

Ego bukan milik mutlak lelaki. Wanita juga mempunyai ego. Malah definisi ego itu sendiri luas. Ego lelaki itu tersendiri. Ego wanita pula unik. Sering ego wanita diibaratkan sebagai kerak nasi. Lama-lama jadi lembut. Betulkah itu? Betulkah wanita mudah tunduk? Betulkah wanita mudah mengalah? Tiada jawapan ya atau tidak. Setiap keperibadian kita adalah berbeza. 
Namun mudah untuk berbicara mengenai ego wanita. Wanita yang mempertahankan hak, memperjuangkan harga diri, tidak terkecuali wanita yang syahid.. semua ini berlaku juga kerana ego. 
Tetapi kerana ego juga sering melencongkan wanita. Bila mempertahankan yang tidak benar, memperjuangkan yang salah. 
Ego wanita, pada pengalaman peribadi juga sampai satu tahap akan berubah-ubah. Menjadi anak sulung membuatkan ego tinggi kerana menjadi 'bos" kepada adik-adik. Bila berkahwin, level ego mendadak berubah. Kadang tinggi kadang rendah. Tinggi bila ingin bertahan, rendah bila berlapang dada. 
Bila mula belajar berlapang dada, kuranglah adegan bertekak, walau dengan sesiapa pun. Bila belajar berlapang dada, mudahlah perkataan maaf diungkapkan, juga walau dengan sesiapa pun. 
Sakit hati? Pedih hati? Terkilan? Bila belajar menerima keperibadian orang lain, tidak akan terasa. 
Tapi berpada-pada juga. Boleh merendahkan ego dengan sebab, jangan menghilangkan ego biar diri dipijak. 

2 ulasan:

  1. teringat zaman hati keras..uhukkss ego nya diri ini even nak menitis kan air mata pun boleh d kira...sanggup pertahan kan air mata tu jangan mengalir..sebab nya ada gang2 hati keras kata air mata tu menunjukkan kelemahan kita...TAPI itu dulu laaaa....

    hehehe sekarang ni air mata mudah sangat mengalirnya...uhukkss asyik2 touching je jiwa raga ni...:)

    BalasPadam
  2. kak fisa,
    dah bersuami dah ada anak kena belajar berlapang dada gak kan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...