Sabtu, 13 Ogos 2011

Ya Allah, Aku Mohon Agar Dikasihani... Part 7

KasihMu Allah.. tiada siapa yang mampu menandingi.
Sungguh aku merayu, biar seperti pengemis..
Agar sentiasa di dalam pelukanMu.
Jika aku alpa ya Allah, tegurlah aku.
Jangan saja aku ditinggalkan..
Sungguh-sungguh aku merayu padaMu

Selepas rasminya aku memeluk Islam, aku menguruskan pula pertukaran nama dan agama di dalam kad pengenalan.
Tiada masalah sebenarnya untuk menggunakan nama asal.
Cuma aku ingin namaku itu menjadi doa kepadaku.
Biarlah orang memanggil-manggil namaku dengan secara tidak langsung turut mendoakan.
Antara tiga orang ustazah tersebut, ada yang mencadangkan nama Sofea.. bermaksud bersih, suci..
Aku tidak ingin.. aku katakan kepada mereka.. 
Aku menginginkan nama yang bermaksud kebijaksanaan. 
Agar aku bijak mengimbangi hidup ini. 

Pabila ustazah mengatakan bagaimana pula dengan maksud orang yang berjaya?
Tidak inginkah aku?
Aku berfikir, kenapa tidak.. mudahan aku berjaya di dunia dan akhirat.
Jadi, nama pertama adalah nama asalku. Nama kedua, aku tukar kepada NAJIHAH.
Nama ketiga, aku kekalkan nama ayahku. Dan nama keempat, adalah ABDULLAH.

Ibuku pernah berkata, jika ingin menukar nama, kekalkan nama pertama.
Kerana itu nama yang diambil sempena nama heroin dalam buku yang disukai oleh ibu.
Aku kekalkan pula nama ayahku, kerana ada insan yang pernah mengatakan.. jika aku islam maka ayahku nanti adalah Abdullah..
Maksud dia, ayahku sudah tidak mempunyai tempat dan hak ke atasku.
Semoga Allah membuka pintu hatinya menerima hidayahNya.
Aku tidak layak bertegang urat dengan orang-orang yang sedemikian.
Aku serahkan saja kepada Allah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...