Isnin, 1 Ogos 2011

Kek Belang Mini

Kek lagi!!
Juga dari resepi kak Sue Aleen

Layan gambar...


1 gambar je pun.. hehehehe..
ok, rupanya tak serupa dengan kak Sue punya. 
Kek belang mini saya permukaan atasnya ada warna berlingkar.
Lagi, kek saya berwarna merah jambu. muehehehe...

Bahan-bahan:
 200 gm coklat putih
*saya guna coklat perisa strawberi. aaaa..Bukan salah saya. Pasaraya dah kehabisan coklat putih.

 3 biji telur

1/2 cawan air
*saya guna susu segar

1 cawan minyak

 1/2 cawan gula halus

1/2 cawan susu pekat

 2 cawan tepung gandum*

 1/2 sudu teh serbuk penaik*

 1/2 sudu teh soda bikarbonat*
*ayak bersama

Cara-cara:
1. Panaskan pengukus dengan api yang sederhana.

2. Cairkan coklat dengan menggunakan kaedah double boiler.


cara double boiler.. ihsan dari incik Google

3. Satukan telur, susu segar, minyak dan gula. Pukul hingga kembang. Masukkan susu pekat dan coklat yang telah dicairkan. Pukul dan sebatikan.

4. Masukkan bahan-bahan yang telah diayak bersama sedikit demi sedikit. Pukul hingga sebati. 

5. Bahagikan adunan kepada dua. 1 adunan saya letak 3 sudu teh serbuk koko. 

6. Griskan acuan dengan marjerin atau minyak. Saya menggunakan acuan apam.. hayyoohh..
Tuangkan adunan berselang seli sehingga penuh 3/4 acuan.

7. Kukus sehingga masak. (20-30 minit) *saya mengambil masa 20 minit sahaja.

8. Tunggu sejuk sebelum dikeluarkan.
*saya keluarkan panas-panas, sebab tak sabar nak cuba. hehehe...

*Tengah men ngap kek belang mini bersama kopi susu panas..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...