Jumaat, 29 Julai 2011

Muffin Pisang Kurma

thehehehe... asyik.. tak lama cuti oven tu.. 
Dapat je resepi ini dari Mummy Qaseh Manja, terus nak buat. Nampak senang, dan menjadi walau kali pertama buat muffin. 

Bahan-bahan:
1. pisang (saiz sederhana) 3 biji 
* saya guna 5 biji pisang sebab saiznya kecil

2. tepung gandum 1 1/2 cawan

3. bijirin oat 1 cawan

4. kurma 15 biji
*letak 13 biji saja

5. minyak 1/2 cawan

6. esen vanilla
*esen vanilla saya dah habis, dengan tips dari kak Sue Aleen, letak esen pisang

7. serbuk penaik 1 sudu besar

8. garam
*juga tak letak

Cara-cara :
1. Lenyek pisang hingga hancur. 

2. Masukkan tepung gandum, serbuk penaik dan bijirin oat ke dalam mangkuk aduanan. dan kacau.

3. Dalam mangkuk lain, masukkan minyak, kurma yang telah dikisar, telur, esen vanilla/pisang. Adun dengan kelajuan yang sederhana. Tak perlu diadun lama dan telur tak perlu terlalu kembang.
*bahan-bahan ini semua saya masuk dalam pengisar dan kisar. harharharhar

4. Masukkan pisang lenyek ke dalam aduanan kering dan curahkan adunan basah. Gaul sebati.

5. Panaskan ketuhar 200c dalam 10 minit.

6. Griskan acuan

7. Tuang aduanan ke dalam acuan.
*sebab tak pernah tengok adunan muffin macam mana, pada ketika ini saya agak kejakunan. muahahaha..

8. Bakar dengan suhu 200c selama 20minit.
*Entah kenapa saya bakar tambah lagi 5minit dengan api atas dan bawah.

9. Apabila masak, segera keluarkan daripada ketuhar. 

tadaaaaa....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...