Jumaat, 1 Julai 2011

Berbulu Mata Isteri??


gambar ihsan pak google

Tengok bulu mata itu.. Cantik? Menarik? Meremangkan bulu roma? hahaha.. Catatan ini tiada kaitan ya dengan bulu mata palsu atau bulu mata tak palsu.
Beberapa hari yang lepas, seorang sepupu meletak satu kenyataan di dinding facebooknya. Ya, begitulah lebih kurang perkataannya bila bahasa inggeris diterjemah ke dalam bahasa melayu. Kenyataannya lebih kurang begini,

"masa bercinta, bukan main kata i love you. bila dah kahwin, i miss you. dah ada anak, nak ke mana tu yang? bila dah ada cucu, you pergi sana.. i pergi sini.. betul ke?"

Saya komenlah.. sebab dia tak letak jangan komen. Saya kata, tak semestinya. Kalau ingin bahagia, sendiri kena usaha. Jangan biarkan diri berombak beralun ke sana sini. Maksud, kalau rasa tak suka rasa tak seronok berkahwin..ikut saja rasa hati. Bukan begitu ya..

Kemudian, ada juga kawan yang komen. Dia kata, betul. Sangat setuju dengan kenyataan itu. Dia bagi contoh ada orang dah tua nak pencen tapi ada skandal lagi dengan wanita umur 20an. Komen itu ditambah-tambah lagi dengan mengatakan, mana tidak suami cari lain. Isteri ini, lama kahwin dah tak cantik tak pandai jaga diri. Rambut mengerbang, asyik membebel, tak pandai berhias untuk suami. Alamak, memang kaw-kaw lah mengutuk para isteri. 

Saya komen lagi..bukan kerana rasa terbakar ke apa ya. hahaha.. Sebab, saya menjangkakan kawan tu tak kahwin lagi dan umur pun mungkin masih sangat muda. Saya katalah, elok kalau tengok dari kedua-dua pasangan.. Suami dan isteri. 

Dan bila dia komen lagi, lelaki ini cuma perlukan kasih sayang dan perhatian. Itu sahaja. hmm... saya faham maksud dia. Lelaki yang bergelar suami tidak meminta lebih. Cuma inginkan kasih sayang dan perhatian. Bukan bebelan atau lain-lain. Tapi, ada lagi komen tambahan. Dia kata, ini isteri macam singa je... Eh....

Dan tanpa was-was saya melontarrrrkan pandangan saya pula. 

"wanita, single banyak masa banyak uang. pasti berhias. dah kahwin, some men will put all the house responsibilities on the woman. dah lah kerja di pejabat, kerja di rumah pun wife kena buat. balik2 rumah, berbulu mata nak masak, kemas, cuci pinggan mangkuk.. semua kena buat. kalau dapat suami yang faham, sama2 tolong menolong.. then the wife got a quality time. time untuk berhias untuk berkasih sayang. kalau dapat suami yang "heh, u wife.. u la kena buat." ala... jenis suami yang duduk mengangkang jak. tunggu time makan. abis makan chow tengok tv, pastu tidur. then, dat time u will see most of woman..bangun pagi pakai kain batik berlanjutan sampai tengah hari."

tambahan komen saya lagi,

"bila suami ingin isteri berhias, ingin isteri melayan.. then, the man should know how to handle the marriage. marriage not totally about the satisfaction of the man only. sama2 kerja, balik rumah.. sorang masak sorang jaga anak. sorang cuci pinggan sorang tidurkan anak. sorang sapu, sorang mop. then both of wife and husband will got time together."

End of story. Tak ada kesimpulan punya catatan ya.. haha..





6 ulasan:

  1. betul tu kak.. nak lg kalau anak2 masih kecil n ramai plak (mcm sy) hehe kdg2 sembahyang ke mana, makan ke mana mandi ntah kemana.. memg tak sempat.. nama jer fulltime houewife tp memg xda masa.. huhu nasib asben ok.. kalau kita nak buat keja dia tlg jaga anak.. huhu pagi je waktu plg free.. nanti bdk2 da bangun memang kelam kabut ler..

    BalasPadam
  2. hehe..suka entry ni.

    btul tu.jgn bezakan tanggungjawab kalu nak bahagia kan.

    sama2 keje,sama2 penat,tak salah si suami pun masuk dapur bersama,jaga dan uruskan anak juga..barulah,kemesraan tu makin intim..hehe

    BalasPadam
  3. ash,
    yang mengalami je tahu rasa. yang ingin belajar je tau cara. kalau setakat tengok perhati, macam itulah pendapat yang dikeluarkan. sebab tak tahu kan alam rumahtangga ini macam mana. kadang2 kita kena dedah juga rahsia rumahtangga dengan yang belum berkahwin ni.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...